Yitip Gidende Kalmak
To Remain in the No Longer |
Joyce Joumaa
Kanada Canada (2023, 37')
Arapça; Türkçe ve İngilizce altyazılı
Arabic with Turkish and English subtitles
Brezilyalı modernist mimar Oscar Niemeyer, 1962’de Trablus kentine uluslararası bir açık hava fuar alanı tasarlamak üzere Lübnan’a davet edilir. 70 hektarlık bir alana yayılan Trablus Rachid Karami Uluslararası Fuarı, Lübnan’ın modernleşme politikalarının gözbebeği olan bir projeydi. Şimdi de halen UNESCO’nun Dünya Miras Listesi’nde. Ancak, buradaki tesisler o zamandan beri hiç tamamlanamadı ve şimdi de yarı yarıya bir harabe görünümünde. Yıllarca süren kötü yönetim ve enflasyona neden olan politikalar yüzünden inşaatlar askıya alınmıştı. 1975’te Lübnan İç Savaşı’nın patlamasıyla da tamamen durduruldu. Tam merkezdeki en önemli parça olan modernist, muazzam büyüklükteki kubbe işgalci Suriye silahlı kuvvetleri tarafından 1990’a kadar mühimmat deposu olarak kullanıldı. Joyce Joumaa’nın belgeseli, Niemeyer’in fuar alanının mimari, sosyal ve politik göstergelerini araştırıyor. Arşiv malzemeleri, yerel halk ile yapılan röportajlar, 16mm’lik çekimler ve binaların bugünkü haline dair dijital görüntüleri harmanlayan film, fuar alanının hüzünlü geçmişiyle, Lübnan’da o devirlerden bu yana halen devam eden ekonomik kriz arasındaki ilişkiye dair ipuçları da sunuyor.
In 1962, Brazilian modernist architect Oscar Niemeyer was invited to design an international fairground in the city of Tripoli, Lebanon. Situated across 70 hectares, the Rachid Karami International Fair – Tripoli was a flagship project of Lebanon's modernisation policy and is now listed by UNESCO as being of Outstanding Universal Value. The site was never completed and exists today in partial ruin. Years of mismanagement and inflating costs suspended construction which ceased fully with the outbreak of the Lebanese Civil War in 1975. The centrepiece – a vast modernist dome – was used as a munitions storage facility by occupying Syrian armed forces until 1990. Joyce Joumaa’s To Remain in the No Longer examines the architectural, social and political significance of Niemeyer’s fairground. Through archival materials, interviews with local people, 16mm and digital images of the buildings as they stand today, the film reflects on both the fraught history of this site and its connection to the ongoing financial crisis in Lebanon today.
|